Semi- / permanente roetfilters
NIEUWS: Inspectiedienst Sociale Zaken (SZW) gaat autobedrijven strenger controleren op preventie dieselmotoremissie.
Dieselvoertuigen of machines die regelmatig of zelfs continu binnen gebouwen rijden worden vaak voorzien van een semi-permanent HT filter. Het HT filter is met name bedoelt voor voertuigen die vaak stationair of op wisselende toerentallen draaien zoals heftrucks of hoogwerkers. Dit filter word meestal opgebouwd achter de bestaande uitlaat en kan indien gewenst worden in en uitgeschakeld d.m.v. een 3-weg-klep. Denk daarbij aan vrachtwagens die dagelijks binnen rijden om te laden of lossen. Binnen wordt het filter ingeschakeld, buiten gaan de gassen weer via de reguliere uitlaat waardoor wordt bespaard op filterelementen.
De EHC HT filters werken evenals de opzetfilters op basis van vervangelementen. Door het fors grotere filteroppervlak kunnen de HT filters echter een veel groter uitlaatgas volume verwerken en is de standtijd veel langer dan die van de opzetfilters. De maximaal toelaatbare uitlaatgastemperatuur is 250 tot max. 300ºC. HT filters zijn dus niet geschikt voor motoren die vaak op hoge toerentallen draaien en/of regelmatig langdurig zwaar worden belast. Anderzijds functioneert dit filter direct vanaf de koude start en is de werking dus niet afhankelijk van een minimale uitlaatgastemperatuur. De HT versie is leverbaar in 3 versies voor maximaal 10, 20 of 35 m³ uitlaatgas per minuut. E.e.a. op basis van het berekenen uitlaatgasvolume. Daarvoor zijn de volgende gegevens van belang: cilinderinhoud, motortype [D, TD of TDI] & maximaal toerental.